6 Posisi Tidur yang Berbahaya Bagi Ibu Hamil

Perempuan hamil umumnya dapat mengahadapi situasi yang luar biasa. Sebelum mula-mula kehamilan sehingga dia dapat jadi satu buah pengalaman yg baru bagi ibu hamil. Salah satu masalah yang tidak jarang dihadapi oleh perempuan hamil merupakan sukar utk tidur

 

Terdapat sekian banyak penyakit biasa yg kebanyakan berlaku di kalangan perempuan hamil, seperti :

  1. Mual yang berlebihan
  2. Keringat berlebihan
  3. Sakit kepala
  4. Pinggul yang sakit
Hasilnya ramai perempuan hamil yg tak sanggup berehat bersama betul menyebabkan kesihatan perempuan hamil ini pun terganggu. Sedangkan periode rehat seperti tidur memainkan peranan utama utk macam mana utk menjaga kehamilan buat kekal sihat & janin di dalam rahim. disamping itu, perempuan hamil pula mesti terus berjaga-jaga buat tidur di kedudukan yg boleh membahayakan kehamilan.
Berikut ini adalah beberapa jenis posisi tidur yang berbahaya bagi ibu hamil :

1. Tidur Terlentang untuk Trimester Kedua

Tidur diatas belakang kamu semasa satu janin trimester ke-2 & perempuan teramat berbahaya utk mengandung. Ini yaitu kerana jika kamu mendapat ke tekanan (RCMO) dalam trimester rahim buat memulihkan falsafah darah dalam tiap-tiap satu daripada ibu yg mengandung. Apabila kedudukan belakang kamu buat musim yg lama sehingga dirinya boleh menciptakan falsafah darah ke plasenta pada janin ialah lebih mungil.

Kondisi ini boleh mengehadkan pengambilan nutrisi hamil & janin oksigen yg boleh menyebabkan kematian. disamping itu, kedudukan ini bakal rata-rata menyebabkan rasa loya & pening buat perempuan hamil.


2. Tidur Miring Ke Kanan

Posisi tidur dapat memudaratkan perempuan hamil ke cenderung ke kanan, dia boleh mengambil pada yg kukuh yakni tekanan terhadap organ hati perempuan hamil. Kondisi ini pun boleh menyebabkan pengambilan terhadap janin jadi lebih terhad. Bukan sahaja nutrien yg mengalami pengurangan namun pun oksigen yg mengalir lewat plasenta.

Posisi ini pula boleh mengambil terhadap Kurang Upaya penglihatan tak selesa kerana perempuan hamil bakal kekurangan oksigen.

3. Tengkurap

Tidur tengkurap kepada tanda-tanda awal kehamilan atau awal trimester mula-mula masihlah dibenarkan. Namun selepas mengandung merasakan ada tekanan yg lebih akbar sehingga jawatan ini boleh jadi amat bahaya. Ini dapat menyebabkan janin yg squashed & boleh meneror jiwa janin.

Terlebih lagi kondisi ini pula boleh menyebabkan sekian banyak komplikasi seperti :
  • Penghadaman & pernafasan amat sangat berat tekanan biar dia boleh menyebabkan perempuan hamil kekurangan oksigen.
  • Pengaruh oksigen bakal mengalir ke hati lewat urat pembuluh darah.
  • Hambatan tentera nutrien & oksigen pada janin maka boleh menyebabkan keguguran & kematian janin.
4. Mengangkat Kaki ke Atas

Kehamilan pada trimester pertama akan menyebabkan gangguan kehamilan seperti rasa badan yang terlalu lelah dan sering buang air kecil. Beberapa ibu hamil mencoba untuk menempatkan bantal agar kaki menjadi lebih tinggi. pada dasarnya posisi ini harus dihindari. Tidur dengan kaki yang lebih tinggi bisa menyebabkan ruang janin menjadi lebih kecil. Selain itu kondisi ini juga bisa menyebabkan janin kekurangan oksigen.

5. Tidur Sambil Duduk

Kala perempuan hamil yg mengalami hambatan kehamilan seperti loya & pedih ulu hati, ibu-ibu mengandung dengan cara rata rata cuba buat tidur diatas sofa sambil duduk. Kedudukan katil yg berbahaya utk perempuan hamil, kerana beliau boleh meningkatkan tekanan berlebihan saluran darah ke jantung.

Di samping itu, dirinya boleh menyebabkan rasa yg berlebihan letih di belakang. Bagi perempuan hamil yg sudah buasir sehingga kedudukan ini boleh memburukkan lagi kondisi.

6. Tidur Terlentang Posisi Kepala Lebih Tinggi

Kehamilan menyebabkan perempuan hamil yg sukar buat mendapati rasa dari tidur yg selesa. Ini tidak jarang mengambil terhadap perempuan hamil yakni sukar buat berehat. Posisi tidur dgn kepala lebih tinggi kerana dia nyata-nyatanya pun tak dibenarkan.

Ini boleh menyebabkan pengambilan oksigen bagi ibu-ibu mengandung yg jadi lebih terbatas. Di samping itu, kedudukan ini bakal meningkatkan tekanan terhadap hati, buah pinggang & plasenta, belakang perempuan hamil.

0 Response to "6 Posisi Tidur yang Berbahaya Bagi Ibu Hamil"

Posting Komentar